PROGRAM POZORIŠTA I
UMETNIČKE IGRE
Selektor: Aleksandar Milosavljević
KLASIKA KAO PROVOKACIJA
BELEF je brend, formiran kao specifičan festivalski projekat
čiji program podrazumeva vlastite produkcije (koprodukcije
sa beogradskim teatrima, predstave koje nastavljaju da žive
u prestoničkim pozorištima i nakon leta), te domaće i inostrane
predstave pozvane na osnovu selektorovog izbora.
Osnovni principi na osnovu kojih su formirani selektorski
kriterijumi ovogodišnjeg pozorišnog programa Belefa su: afirmacija
mladih ili mlađih stvaralaca, inovativnost u pristupu klasičnim
dramskim temama kao i klasičnim scenskim formama, spremnost
da se adekvatno odgovori na provokativne izazove konkretnog
scenskog prostora ali i vremena u kojem živimo, pozorišno
oživljavanje raznovrsnih gradskih prostora kao atraktivnih
lokacija za igranje predstava, stvaranje ili prikazivanje
projekata koji će predstavljati provokaciju za mlađu teatarsku
publiku i koji će pozorištu privući nove kategorije gledalaca.
Moj ovogodišnji izbor za teatarski program Beogradskog letnjeg
festivala predstavlja spoj različitosti koje će letnjem Beogradu
darivati čar atraktivne pozornice na kojoj klasika počinje
da diše dahom ove epohe, gde recimo komad Viljema Šekspira
ili priča Danijela Defoa postaju ovovremene teme, gde tradicija
i estetika drevnog indonežanskog teatra senki postaju deo
naše kulturne tradicije, gde ulični spektakl, između ostalog,
poprima obrise lutkarskog pozorišta koje se preliva i pretapa
sa teatrom pokreta ili atraktivnim parateatarskim istraživanjima,
gde Kalemegdan, ali i Knez Mihajlovu ulicu, Adu Ciganliju
ili Trg Republike prepoznajemo kao pozorišne kulise u kojima
nastaju neuobičajene predstave, gde reditelji i glumci, ali
i muzičari, žongleri, lutkari, animatori i plesni umetnici,
imaju smelosti da reskiraju i razmahnu maštu te ispitaju
granice i moći sopstvene energije i imaginacije svoje potencijalne
publike.
Pa ipak, i na koncu ovog svog selektorskog izveštaja, moram
da konstatujem isto što sam konstatovao i lane: kao što i
rad na svakoj pozorišnoj predstavi, bez obzira na nesumnjivi
kvalitet literarnog predloška, imena reditelja i članova
autorskog tima ili idealnu glumačku podelu, uvek podrazumeva
neizvesnost, tako ni najbolje selektorove namere, apsolutna
rešenost organizatora, osnivača i pokrovitelja da maksimalno
podrže selektorov koncept i izbor, ne znače automatski i
uspeh festivala.
Pozorište je, dakle, prostor neizvesnosti. Baš zato se prepustimo
izazovu rizika i uživajmo u njemu.
|