Milena Dragićević Šešić
Belef,
polifonija kultura - izazovi za novu kulturnu politiku
U kolektivnom sećanju grada, pojedine zgrade, ulice, ćoškovi
i zidići, kafane i kafići, prodavnice i šoping molovi, trgovi
i parkovi, ostaju trajno utisnuti upravo kroz događaj koji
ih je obeležio, bilo da je umetnički, socijalni, politički
ili sportski. Politika urbane regeneracije tek je u poslednjih
nekoliko godina počela da se razvija kao konzistentna politika,
no u njenom su nedostatku umetnici, posebno kroz programe Belefa
od 1997. godine, nastojali da pronađu odgovarajući način da
razviju dijalog sa gradom u kome žive. Dakle, BELEF je gradski
festival - slavlje koje proističe iz duha grada, ali ga istovremeno
i obogaćuje, širi mu horizonte, a istovremeno omogućuje i da
upozna samoga sebe.
Beograd, kosmopolitski grad - grad multiplih, prekinutih identiteta,
tokom devedesetih se odvojio od svoje suštine, da bi se pretvorio
u veliku srpsku palanku. No san o nekadašnjem Beogradu, san
o velikoj svetskoj metropoli (iz vremena pokreta nesvrstanih,
utopijskog sna o budućoj ravnopravnoj svetskoj zajednici, ali
i vremena uzbudljivih Bitefa, ponoćnog FEST-a, studentskih
festivala...) - san o Beogradu kao regionalnom kulturnom centru
i Beogradu kao prostoru interkulturnog dijaloga južnoslovenskih
kultura - nikada nije prestao da živi. Zvali smo to ponekad
nostalgijom, nekad megalomanijom, nekad uzaludnim naporom,
ali sve ove reči su u suštini promašivale suštinu... Beograd
je uprkos svemu, uprkos politici, egzodusu mladih, embargu,
bedi - ostao multikulturalni, uzbudljiv grad, grad u kome različite
generacije i različiti kulturni modeli žive u istim prostorima,
ali sa različitim iskustvima. Kalemegdan je u tom smislu paradigma
otvorenog gradskog prostora punog sećanja, u kome svaka generacija,
svaka društvena grupa, nalazi svoj način komunikacije i "upotrebe"
znakova, zidina, zgrada, šetališta, spomenika... Izgubljenu
auru kosmopolitskog grada polako vraćaju upravo umetnici kroz
festivale i manifestacije koje obeležavaju i konstruišu nova
značenja Beograda.
Letnji kulturni programi - programi koji su podjednako i produkcija
najznačajnijih aktera srpske vaninstitucionalne umetničke scene
ali i reprezentacija šarolikih kretanja na svetskoj umetničkoj
sceni, donose sasvim nova iskustva, umetničke doživljaje i
ponovna otkrivanja zaboravljenih ili skrivenih uglova i značenja
grada. Učenje gledanja, svojevrsno vizuelno opismenjavanje
stanovnika Beograda nenaviklih da skrenu pogled sa svojih uhodanih
pešačkih ili kolskih ruta na ruševine u susedstvu ili na zidine
Kalemegdana, postalo je obeležje BELEF-a, festivala koji u
javnom prostoru ulazi u privatne dijaloge sa stanovnicima grada.
To je gradski festival koji je najotvoreniji prema svetu, prema
svetskim marginama - periferijama koje nose značenja i stvaraju
nove vrednosti - uprkos svemu. "In from the margins", poput
poznatog slogana (naziva knjige) Saveta Evrope, tako i Belef
u srce svojih programa ubacuje različite inicijative i projekte,
procese i umetnička dela. U vreme globalizacije i komercijalizacije
umetnosti kroz njenu masovnu potrošnju u obliku copyrightom
(a ne autorskim pravima) zaštićenih roba, ovo otvaranje margina
i prepoznavanje kulturne raznolikosti kao budućnosti sveta
tim je značajnije.
Stoga osnovna izražajna sredstva BELEF-a u "društvu spektakla"
(Debor) i institucionalnog konzumerizma, nisu više predstave,
koncerti i izložbe u zatvorenim prostorima - osnovnim institucijama
kulture Beograda, već bilbordi, leci, ploteri na zidinama,
instalacije i elektronika, tj. numerički iskazani umetnički
radovi uz performanse u pešačkim i parkovskim zonama grada,
te na oživljenim letnjim scenama.
Ovim izražajnim umetničkim formama odgovaraju i nove prakse
umetničkih doživljaja i ponašanja publike Beograda - otkrivanje
novih prostora zamenjuje lojalnost instituciji, šetnja zamenjuje
konvenciju ozbiljnog prisustva, a ambijentalno situiranje umetničkih
procesa i ostvarenja postaje ključ njihovog razumevanja i doživljavanja.
Uostalom, i politika privatnog života u letnjim mesecima takođe
se izmenila: more, fiće i vikendice, ti simboli potrošačkog
sna sedamdesetih više ne važe, stvorene su nove letnje prakse
- leto u gradu, leto na Adi, Belefovsko leto. Grad se ne napušta,
grad se sve više živi.
Nekadašnju gradsku topografiju koja pamti davna turska vremena:
Dorćol, Čubura, Vračar, Bulbulder, Karaburma, Tašmajdan; kao
i onu međuratnu koja je zakazivala sastanke između Londona
i Moskve, kod Albanije ili na Slaviji, zamenili su neki novi
znaci i neke nove oznake. Šoping molovi, kafići, te njihove
"doline", novi stambeni objekti, splavovi... Tako sva tri Beograda,
balkanski, kosmopolitski i ovaj najnoviji - Beograd traganja
za novim, još do kraja nedovedenim identitetom, žive paralelno
- oslanjajući se jedan na drugog, prožimajući se i međusobno
obogaćujući.
Novi, urbani identitet Beograda, zahteva i nove oznake prostora,
ali traži i sećanje na prošlo, na neki od momenata istorije
koji se utisnuo i dao pečat nekoj gradskoj celini. U stalnom
preispitivanju lokalnog (istorijskog) i svetskog (savremenog
- globalnog), uz mnogo ironijskog odmaka, kultura invencije
i inovacije preovlađuje na Belefu. To nije kultura konzumerističke
ili medijske reprezentacije, to je transkulturni festival,
festival koji zahteva unošenje visokog socijalno-kulturnog
kapitala (Burdije), a stalno razvija spremnost za prihvatanje
novog i drugačijeg, dakle razvija novi oblik kapitala: interkulturni
ili transkulturni. Beograd tako postaje novi centar, ne samo
ove nove države (državne zajednice Srbija i Crna Gora), već
regionalni balkanski ili ex-Yu centar.
Pluralizam mišljenja i pluralizam pristupa obezbeđuje da ne
preovlađuje ni urbani elitizam ni tradicionalni populizam -
dakle: ni EXIT ni Guča, već BELEF kao produkcioni zamajac naše
kulturne scene u susretu sa svetom.
Tu su podjednako važni i lokalni medijski produkti, koliko
i lokalne kulturne prakse (gluvarenje po kafićima, blejanje
po molovima, vodanje po splavovima) - veliki producenti ali
i alternativni akteri i agenti. Uz njih, važni su i svetski
umetnici koji dolaze sa periferija kulturnih zbivanja, ali
čija su ostvarenja deo savremene svetske scene. Svi oni zajedno,
stvaraoci i publika, čine neraskidivi deo letnjeg festivala,
jer su mnogo više u otvorenom dijalogu tada no prilikom bilo
kakvog drugog, čisto umetničkog događaja (koncert, turneja...).
Stoga će se u susretu klecmer orkestra i tatarske muzike australijskog
aranžmana, španske world music, pozorišnog izraza Indonezije,
romskog pozorišnog iskaza danas tako evropski utemeljenog,
umetnosti Italije, Češke republike, Portugalije, Izraela, Velike
Britanije te na kraju i umetnosti Tuarega, stvoriti uslovi
da bogatstvo zvukova, formi i boja, pokreta i svetlosti ponovo
učini od Beograda kosmopolitiski, otvoren grad budućnosti.
Beograd će po sebi biti "mreža koja uči", mreža koja je dala
prostor za susrete kultura, za mnoštvo doživljaja, za iskustva
koja su izvan dominantnih kulturnih modela i obrazaca - mreža
koja povezuje prostore Belefa već utisnute u kolektivno sećanje
poput Barutane, Zindan kapije, Letnje scene, Knez Mihajlove
ulice i Trga Republike ali i tradicionalne prostore umetničkih
produkcija - Sava centar, salu Skupštine grada, Kulturni centar
Beograda, Muzej afričke umetnosti, sa novim, još relativno
malo korišćenim prostorima grada za kulturna dešavanja - od
Ade Ciganlije do kutaka Novog Beograda.
|

|