U okviru domaće video prezentacije predstaviće
se 49 radova: jedan deo radova (11) rađen je u samostalnoj
produkciji, dok su ostali radovi nastali u produkciji BELEF-a
(38).
Preko 15 radova proizašlo je iz radionice g. Čekića koja se
odvijala u toku letnjeg semestra na Fakultetu Likovnih Umetnosti.
Prezentacija je podeljena na 3 večeri sa ukupnim trajanjem
od 270 min.
Koncept RETRO-VISION iima za cilj da se konstektualizuju radovi
kroz njihovo određivanje u preciznim vremensko-prostornim koordinata-ma
koje funkcionišu van dominantnih postojećih modela. Izostavljene
su tematske i sadržajne odrednice. Ponuđene su neke reference
koje bi trebalo da daju osnovni okvir za različite pristupe
u radu sa videom.
RETRO-VIZIJA je zamišljena kao linija vremena (timeline).
Pravci kretanja unutar timelinea međusobno se razlikuju po
izvesnosti, promenljivosti, prisutnosti na liniji prošlo-buduće.
Socijalno okruženje, ideološko, političko, porodično, lično
- različiti su registri mišljenja koji presecaju svaku tačku
na toj liniji. Unutar jednog zaustavljenog kretanja, međusobno
se prepliću kao dato, ustanovljeno, nepromenljivo. Druga strana
timelinea upućuje na volju, želju ili potrebu menjanja postojećeg,
usmeravanje pogleda u pravcu mogućeg, razmišljanje u kontekstu
budućeg. Vizionarsko udaljavanje od izvesnog, svakodnevnog
- otvorenost za nepoznato - odnosi se na mogućnost projektovanja
sebe u virtualno sa tendecijom aktualizovanja u budućem.
U sadašnjim okolnostima osobenost RETRO-VISION timelinea je
socijalni kontekst koji ga određuje. Tranzicija, period neutvrđenog
trajanja, uobičajenu tenziju između prošlog i budućeg izoštrava,
destabilizuje. Prošlost prejako ostaje prisutna u sadašnjem.
Budućnost je sabijena u najkraće vremenske odrednice jer je
neizvesna, isečena, odstranjena. Destabilizovani karakter timelinea
se poput odjeka širi na sve registre, od ličnog do društvenog.
Svako razmišljanje o budućem postaje opterećujuće, podređeno
prošlom iskustvu ili neostvarenoj želji.
Posmatranje timelinea kroz produkciju, aktuelizuje odnos između
prošlog i budućeg: RETROumetnikVIZIJA. Istovremeno, omogućava
korigovanje kretanja i osvešćivanje same odluke koja se odnosi
na određenje proisteklo iz rada sa različitim registrima mišljenja:
od aktuelnog retro posmatranja do virtuelnog udaljavanja.
Maja Stanković, asistent selektora vizuelnih
umetnosti |